NTG: Regnskabet for Q3 2023 på niveau med forventningerne på adj. EBIT. Guidance for 2023 fastholdes.
NTG har her til aften efter markedets lukning offentliggjort sit regnskab for 3. kvartal 2023. Omsætningen falder betydeligt i kvartalet, og kommer ud under konsensusforventningerne, men nedgangen er i høj grad udtryk for at raterne i sektoren er kommet ned. Derfor er indtjeningen også et vigtigere mål, og her kommer adj. EBIT ud nogenlunde på niveau med konsensus, samtidig med af helårsguidance på adj. EBIT fastholdes.
Således kommer NTG ud af kvartalet med en omsætning på DKK 1.963 mio., svarende til en nedgang på 30,4% sammenholdt med sidste år. Det er specielt i Air & Ocean der opleves en større omsætningsnedgang med mere end en halvering sammenholdt med niveauet for et år siden. Konsensusforventningerne til omsætningen i Q3 2023 lød, ifølge Refinitiv blandt 3 analytikere på DKK 2.243 mio.
Som nævnt ovenfor er indtjeningen dog et langt vigtigere mål i Freight Forwarding branchen, da en stor del af omsætningen blot er viderefakturering. Derfor er det oftest mere interessant at se nærmere på bruttoindtjeningen og adj. EBIT.
På bruttoindtjeningen realiserer NTG et niveau på DKK 444 mio. i kvartalet, hvilket er et fald på 16,7% og altså mindre end omsætningsnedgangen på omkring 30%. Bruttomargin går dermed også op, og lyder i kvartalet på 22,6% imod 18,9% sidste år. Indtjeningen målt som adjusted EBIT lander i kvartalet på DKK 161 mio. imod DKK 210 mio. i samme kvartal sidste år. Som følge af det lavere omsætningsniveau betyder det at margin stiger til 8,2% imod sidste års 7,4%. Konsensus lå her på DKK 167 mio., svarende til en margin på 7,5%.
Conversion ratio, altså hvor stor en andel af bruttoindtjeningen der lander ned om adj. EBIT falder tilbage til 36,3% fra sidste års 39,4%. Niveauet i Q3 2023 er dog en betydelig forbedring fra årets foregående to kvartaler hvor det lå i start 30’erne.
NTG fastholder helårsforventningerne fra august, hvor guidance på adj. EBIT blev sænket til DKK 600-650 mio. (fra tidligere DKK 620-700 mio.). Konsensus lyder her på DKK 619 mio. Af kvartalsmeddelelsen fremgår det, at der i helårsforventningerne ikke er indregnet det sæsonmæssige løft der normalt ses i slutningen af året.
I næste uge - tirsdag d. 7. november kl. 12.00 - har vi fornøjelsen at indbyde til en gennemgang af tallene og de seneste tendenser i branchen. Med fra NTG har vi CFO Christian Jakobsen, som også vil svare på spørgsmål fra publikum. Tilmelding her: https://www.inderes.dk/videos/ntg-praesentation-af-q3-kvartalsregnskabet-2023
Disclaimer: HC Andersen Capital modtager betaling fra NTG Nordic Transport Group A/S for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 19.20 d. 31/10-2023.
NTG Nordic Transport Group
Nordic Transport Group (NTG) er en dansk-baseret speditionsvirksomhed eller såkaldt freight-forwarder, der tilbyder transport- og logistikløsninger i hele Europa og resten af verden via lastbil, skib, fly og tog. NTG blev noteret på Nasdaq OMX Copenhagen i 2019. NTG’s organisationsstruktur omfatter to divisioner: Road & Logistics samt Air & Ocean. Road & Logistics divisionen leverer vejtransport og logistiktjenester i Europa, og har historisk været den primære del af NTG. Air & Ocean divisionen tilbyder transport med fly og skibe luft- og søfragt globalt, og er af stigende betydning for NTG - specielt efter opkøbet af Aries Global Logistics i USA i maj 2022. Med base i Danmark er NTG organiseret gennem et stort internationalt netværk af datterselskaber i Europa, USA og Østasien. Virksomheden har etableret datterselskaber gennem en kombination af organisk vækst og overtagelser, og NTG har en historik med ca. 30 fusioner og opkøb.
Read more on company page