North Media: Offentliggør det endelige regnskab for 2023
North Media har her til eftermiddag offentliggjort sit fulde regnskab for 2023 efter at selskabet tidligere på ugen var ude med hovedtal for året, samt de overordnede forventninger til 2024.
Som det således fremgik tidligere på ugen, realiserer North Media en samlet omsætning i 2023 på DKK 949,1 mio. imod selskabets egen guidance på DKK 940-960, og et niveau i 2022 på DKK 995,3 mio. Omsætningsfaldet på 5% er fordelt med et fald i Last Mile på 6% til DKK 785 mio. imens Digital Services voksede med 4% til DKK 165 mio.
EBIT realiseres på DKK 149,9 mio. sammenholdt med seneste guidance på DKK 145-160 mio. Tallet lå i 2022 på DKK 191,5 mio. I Last Mile lå EBIT på DKK 153,6 mio. imod DKK 184,7 mio. i 2022 imens EBIT i Digital Services falder marginalt til DKK 10,4 mio. fra DKK 12,6 mio. sidste år. Ikke-fordelte omkostninger ligger i de to år på henholdsvis DKK 14,1 mio. og DKK 5,8 mio., hvor stigningen skyldes omkostninger til købet af SDR Svensk Direktreklam.
For det nye regnskabsår 2024 lyder North Media’s egne forventningerne til omsætning og EBIT på henholdsvis DKK 1.310-1.375 mio. og DKK 110-150 mio., da købet af svenske SDR Svensk Direktreklam nu også indgår i guidance. Som noget nyt guider North Media også på EBITDA for at reflektere fokus på rentabiliteten, og her ventes et niveau på DKK 170-210 mio. sammenholdt med de DKK 177 mio. der blev realiseret i 2023.
Udbyttet foreslås til DKK 4 pr. aktie, og altså på samme niveau som sidste år. Det svarer til ca. 62% af årets overskud før afkast på værdipapirer.
North Media’s værdipapirportefølje havde ultimo 2023 en markedsværdi på DKK 652,4 mio. imod DKK 578 mio. ved årets begyndelse, men samtidig var der netto solgt værdipapirer for DKK 108 mio. til finansiering af købet af SDR, og ved den lejlighed blev antallet af aktier reduceret fra 16 til nu 10. Ved udgangen af januar 2024 havde porteføljen en værdi på DKK 698,6 mio. efter et afkast i årets første måned på DKK 46,2 mio., svarende til +7,1%. De 3 største positioner er Novo Nordisk, NVIDIA og Microsoft der udgør næsten 2/3 af porteføljens værdi.
Vi afholdt tidligere i dag event med North Media, hvor CEO Lasse Ingemann Brodt og CFO Kåre Stausø Wigh præsenterede regnskabet, og svarede på spørgsmål fra publikum. Hvis du ikke fik set med tidligere, kan du se optagelsen her: https://www.inderes.dk/videos/north-media-praesentation-af-arsregnskabet-2023
Disclaimer: HCA - HC Andersen Capital modtager betaling fra North Media for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 16.15 d. 29/02-2024.
North Media
North Media er markedsleder indenfor platforme, der forbinder erhvervsliv og forbrugere. Selskabet blev noteret på OMX Nasdaq Copenhagen i 1996. Det North Medias ambition at udbetale stabile, attraktive udbytter. North Media er organiseret i to forretningsområder - Last Mile med selskabet FK Distribution og Digital Services med selskaberne BoligPortal, Ofir og BeKey. Last Mile er et stabilt forretningsområde med solid indtjening og pengestrømme i et modent marked, mens Digital Services virksomhederne har potentiale til tocifret vækst, stigende indtjening, skalering og ekspansion. FK Distribution pakker og distribuerer tryksager til husholdninger i hele Danmark og driver en digital platform og app med reklamer og tilbudsaviser - ""minetilbud.dk"". BoligPortal matcher udlejere og lejere på Danmarks førende boligudlejningsplatform og tilbyder en række abonnementsbaserede dataløsninger til udlejere. Ofir forbinder arbejdsgivere og kandidater på jobplatforme og sociale medier understøttet af en unik database. Bekey tilbyder sikre digitale adgangsløsninger til hjemmeplejetjenester, distributører og ejendomsadministratorer.
Read more on company page