Impero er i dag ude med regnskabet for 2022 og guidance for 2023. Med en ARR på DKK 24,4 mio. i slutningen af 2022 var Imperos vækst på 33% YoY, hvilket er på linje med selskabets seneste guidance fra december 2022. EBITDA på DKK -17,1 mio. i 2022 er ligeledes indenfor den seneste guidance.
I 2022 var væsentlige SaaS metrics fortsat solide, da Impero over de seneste 12 måneder havde en net revenue retention rate på omkring 112%, herunder en churn på ca. 4% (6% i 2021), mens opsalg til eksisterende kunder var på ca. 17% (20% i 2021). I 2022 steg Average ARR Per Account (ARPA) til ca. DKK 168.000 (160.000 i 2021). Customer Acquisition Cost (CAC) steg til DKK 220.000 (129.000 i 2021) som følge af højere kommercielle omkostninger i forhold til antallet af nye kunder. For Impero tager det ca. 23 måneder, før en ny kunde er tilbagebetalt på baggrund af CAC og ARPA (første 12 måneder). Dette forventer Impero at forbedre i 2023 som følge af kommercielle investeringer fra 2022.
Initialt for 2022 havde Impero en ARR guidance på DKK 26-29 mio. Dette blev sænket til DKK 23,3-25 mio. i december 2022 som følge af den makroøkonomiske usikkerhed, der særligt har forsinket nye aftaler på det tyske marked. Det tyske marked er vigtig for Impero, hvor selskabet har et partnerskab med bl.a. KPMG og har ansat en ny Head of Sales. På omkostningssiden gennemførte Impero i 2022 tiltag, der førte til en bedre EBITDA guidance (kommunikeret i november 2022) på mellem DKK -18 mio. og DKK -17 mio. (vs. initialt mellem DKK -22 mio. og DKK -18 mio. for 2022).
Væsentligt nyt er, at Impero implementerer en ny ARR metode fra januar 2023, der forbedrer transparensen. Denne metode kaldes ”Live ARR” og medfører, at nye underskrevne aftaler ikke tages med i ARR, før kontrakterne starter og omsætningen indregnes. Samme logik bruges på churn, der først fraregnes, når en kontrakt afsluttes. Metoden ændrer ikke på, hvordan omsætningen indregnes eller Imperos fakturering af kunder. Effekten er, at Imperos ARR med den nye metode vil være DKK 22,7 mio. i slutningen af december 2022 (vs. DKK 24,4 mio. med metode frem til nu) og DKK 24,4 mio. i slutningen af januar 2023 (vs. 24,8 mio. med metode til frem nu).
Baseret på den nye ARR-metode forventer Impero at øge ARR til niveauet DKK 29-33 mio. i slutningen af 2023. Dette svarer til en vækst på mellem ca. 28% og 46%. På indtjeningssiden vil Impero fortsat have fokus på selskabets cash burn og forventer et EBITDA i 2023 på mellem DKK -13 mio. og DKK -11 mio. Efter selskabet rejste DKK 7 mio. i ny kapital gennem en rettet emission (private placement) i november 2022, afsluttede Impero regnskabsåret 2022 med en kassebeholdning på DKK 15,2 mio.
Læs regnskabet via følgende link: https://impero.newsroom.cision.com/releasedetail.html?impero-a-s-releases-annual-report-2022-realizes-33-growth-in-annual-recurring-revenue-in-2022&releaseIdentifier=E0ABBDF2EB39033D
På torsdag d. 16. marts kl. 11:00 kan du møde og stille spørgsmål til Imperos CEO Rikke Stampe Skov og CFO Morten Lehmann Nielsen, der vil præsentere highlights fra regnskabet og give et indblik i forventningerne til 2023. Tilmeld dig det virtuelle live-event her: https://www.inderes.dk/videos/impero-praesentation-af-arsrapporten-2022
HC Andersen Capital modtager betaling fra Impero for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Kasper Lihn kl. 13:28 d. 14-03-2023.
Impero
Impero er en dansk Software-as-a-Service (SaaS) virksomhed, der leverer en compliance management platform. Impero-platformen gør det muligt for virksomheder nemt at styre compliance gennem automatisering af risiko- og kontrolstyring, dokumentation og rapportering. Impero giver virksomheder mulighed for at blive mere complaint på en skalerbar, digital, intuitiv og – vigtigst af alt – nem måde. Impero er noteret på Nasdaq First North i Danmark.
Read more on company page