Igen fald i optimisme blandt forbrugerne i USA i september

Amerikansk forbrugertillid faldt i september til 103,0 fra 108,7 i august – forventet 105,6. Det var primært forventningerne til fremtiden der faldt markant.
Den amerikanske forbrugertillid faldt i september til indeks 103,0 fra 108,7 i august. Der var ventet et fald til 105,6. Stigningen i juni og juli viste sig dermed at være yderst kortvarig, idet de er blevet efterfulgt at store fald i både august og september.
Andelen af forbrugerne der mener, at der er rigelig med jobs steg til 40,9 pct. i september fra 39,9 pct. i august. Andelen af forbrugere der finder det svært at finde jobs steg til 13,6 pct. i september fra 13,2 pct. i august.
Vurderingen af den nuværende økonomiske situation steg i september til 147,1 fra 146,7 i august, mens indekset for forventningerne til om seks måneder faldt til 73,7 i september fra 83,3 i august. Et forventningsindeks under 80 indikerer historisk recession indenfor det kommende år.
Dagens tal er endnu et i rækken af tal der indikerer at forbrugerne ikke længere har samme økonomiske muligheden som tidligere på året. Der er således meget der tyder på at privatforbruget vil aftage i de kommende måneder.